zondag 14 april 2013

Trots

Zondag avond... daar zit ik dan te glimmen van trots.
Trots op mijn Pooh. Mijn kleine gekke slimme meid. Ik wist wel dat ze een goede moeder zou zijn, door haar gedrag bij de pups van de andere meiden afgelopen 3 jaar. Maar dat ze 'de droom van elke fokker' zou zijn... dat is de kers op de taart. Probleemloos zwanger raken, pups baren, voeden en verzorgen. Geen enkele keer op een pup gaan liggen, pups laten groeien alsof ze pokon in haar melk had zitten, pupjes voldoende likken waardoor de pups nooit buikkrampen of andere probleempjes hadden, en de werpkist 100% proper houden...
Lief voor de visite, onbekende mensen trots haar pups laten zien en zelfs kinderen toelaten in de werpkist om haar pups te knuffelen.
8 gezonde pups groeiden voorspoedig op en een passender thema als 'Snoepjes' had ik niet kunnen verzinnen. Ze zijn ook om op te vreten, zo leuk en zo lief. Ik ben er trots op dat het hele nest nu 8 weken oud is en alle pups het voorbeeldige karakter laten zien, zoals ik dat graag zie bij een OES van 8 weken: Onbevangen, vrij, knuffelig en nieuwsgierig/leergierig.
Alle 8 hebben een perfecte familie gekregen, waarvan ik wederom denk een 'perfect match' te hebben gemaakt op persoonlijke wensen van de eigenaar en het karakter van de hond. Stuk voor stuk. Zulke leuke gezinnen, ik ben blij dat ze de komende 12 of 15 jaar voor een hondje van mij willen zorgen. Trots dat mijn hondjes daar mogen gaan wonen en vertroeteld zullen worden.
Trots op mijn andere 5 honden, omdat ze de afgelopen 8 weken op de 2e plaats kwamen...  Ze hebben nooit geprotesteerd en schikten zich in de situatie. Wat een kanjers!!! ...zoals ze de pups hielpen opvoeden, leerden wat rangorde is maar ook lief met ze speelden. 
En dit weekend werd het stil. Veel mensen vroegen 'hoe zal Pooh erop reageren als haar pups weggaan?' Ik wist het niet, want het is haar eerste nest. Ik was dus net zo benieuwd als iedereen.... en Pooh verbaast iedereen weer met haar no nonsense attitude! Zaterdag ochtend heeft ze de 8 pups - zoals elke ochtend- staan voeden en daarna verliet ze de puppy ren weer zoals gewoonlijk. 6 pups zijn die dag vertrokken, en Pooh poseerde bij de familie foto's alsof ze zelf mee zou gaan verhuizen.
Daarna waren Noush en Bubbles nog over, maar ze vond blijkbaar dat zij nu ook maar onafhankelijk moesten zijn. Ze heeft geen enkele keer meer willen voeden, en elke poging van de kleintjes werd direct afgekapt door haar. Nadat Noush is opgehaald is ze gaan spelen met Bubbles, alsof ze haar nieuwe vriendinnetje is!
Natuurlijk maakte ik me afgelopen week nog wel zorgen om de stuwing. Pooh wilde alle dagen nog persé nog 2x per dag voeden (en zoveel meer als dat ze zelf toeliet als ze bij de pups liep)  En ondanks dat ze alweer mee naar breitensport training ging én 3x per week mee gaat hardlopen, had ze de afgelopen week nog volop melkproductie. Maar... zoals ze zelf op zaterdag besloot om te stoppen met voeden... zo is dus ook de melkproductie gereguleerd. (rara politiepet?) Vandaag had ze wel wat stuwing, maar niet schokkend. En ze had natuurlijk nog de mogelijkheid om Noush en Bubbles te laten drinken, maar dat wilde ze dus niet. Vanmiddag is Pooh meegeweest naar de hondenschool om een profi-commercial voor breitensport op te nemen, en heeft ze een paar keer op volle kracht het parcour gelopen. Topconditie... Wat een toppertje!
Ja, ik ben trots op Pooh. Wat een oerhond. De droom van elke fokker. Poehpoeh!!