zondag 1 juli 2012

Outsourcing

"wa's dat nou voor een titel" zal menig honden-mens denken... en de IT-collega's zullen denken; "wat gaat Inge over outsourcing op haar hondse-blog schrijven?". Nou ja, eigenlijk liggen werk en prive toch best dicht bij elkaar... ik realiseer me dat ik meer van mijn werk in mijn prive leven zou moeten toepassen.

In mijn werk draait alles om outsourcing. De klant vraagt ons om diensten uit handen te nemen, en wij gaan vervolgens dus heel de (IT) dienst voor hen verzorgen. Mijn werk bestaat er uit om zorgvuldig van de oude naar de nieuwe situatie te komen. Vervolgens is de klant blij omdat ze een zorg minder hebben en slechts hoeven te kijken naar het gewenste eindresultaat, en wij zijn blij omdat we daar onze boterham mee verdienen. Een win-win situatie dus.
Wat heeft dat nu met mijn prive situatie te maken zal je denken..

Afgelopen weken ben ik in mijn nieuwe rol binnen Atos zo druk, dat ik na werktijd weinig energie meer over heb om thuis veel te doen. Zowiezo lopen de werktijden wat uit de hand en is het nu eerder regelmaat dan uitzondering dat de laptop pas tegen 11 uur 's avonds uit wordt gezet. De 'kantoor uren' kunnen nog goed beperkt worden, maar zeker als ik thuiswerk dan klaagt er niemand als ik nog een uurtje langer werk. Het is heerlijk om na een zware dag lekker even in de stilte met de honden van het bos te genieten, of lekker de wind langs mijn hoofd te laten waaien als ik met Dwayne en Pooh tussen de weilanden door fiets. Echter, 's avonds nog grasmaaien, huishouden doen of een hond borstelen dat is moeilijk op te brengen en schiet er dus al enige tijd vreselijk bij in.
Gevolg... de honden hadden eigenlijk al 'vorige week' geborsteld moeten worden, de 1400m2 tuin is aan het verwilderen en het huishouden beperkt zich tot een stofzuiger over de vloer en een sopje voor schoon sanitair. Het huishouden is nog nooit mijn favoriet geweest, en staat dan ook steevast op de laagste prio.
Al met al realiseer ik me dat ik dus tijd te kort kom. Vandaag een aantal uurtjes aan Dwayne staan borstelen, en na 1 kant klaar te hebben, moet ik stoppen vanwege de belasting op mijn handen. Vanavond ga ik wel weer verder, nu eerst ff blogje schrijven zodat de beide handen kunnen 'rusten'.

Borstelen heeft overigens wel een mooie bijkomstigheid... je kan zo lekker je gedachten laten varen en overpeinzingen voorbij laten komen.
Ik erger me al weken aan de voortuin, die al maanden geleden gedaan had moeten worden en nu als oerwoud probeert mijn huis te verbergen voor de buren. De heg moet gesnoeid. Oh ja, de andere heg ook. Waar haal ik de tijd vandaan? Zal ik komend weekend de heg gaan snoeien óf een hond borstelen. Als ik de heg ga snoeien kan ik de week daarna ook niet borstelen vanwege mijn handen die daar niet vrolijk van worden. Maar eigenlijk moeten komend weekend Chanel en Shanti ook echt wel gedaan worden...
Ik heb 6 honden, waarvan Babs lekker kort staat, 3 makkelijk uitgekamd worden en Vince staat in volle show outfit. (die zit ivm shows wel lekker in zijn vel en op schema) Maar dan Dwayne.... 
Er is een gezegde 'be carefull what you wish for'....  Ik wilde zijn papa's vacht, en ik heb volgens mij het driedubbele gekregen. Mijn kleuter heeft nu al meer vacht dan de gemiddelde volwassen reu in Europa en kost me (juist op deze leeftijd) handenvol werk. Hij heeft een heerlijke vacht om te borstelen, maar met de regen van afgelopen weken bezorgt ook déze vacht me veel extra werk.
Zo tijdens het borstelen/ mijn 'meditatief moment' realiseer ik me dat Dwayne me de komende tijd (jaren?) nog meer tijd zal gaan kosten.. tijd die ik ook graag aan hem wil besteden. 
Dus ik zal keuzes moeten gaan maken, waar liggen mijn prioriteiten...Simpel: ik wil niet inleveren op de quality time met mijn honden. 
De makkelijkste optie is om meer honden kort te zetten... Shanti, Chanel en Pooh zouden zonder lange vacht minder tijd vergen.  Nah, foute optie. Ook de vachtverzorging beleven de honden (behalve Babs) en ik als quality time. Dus, nee doe maar niet.
Ik zal ergens anders tijd moeten gaan winnen: ik zal moeten gaan 'outsourcen'.  Huishouden of tuin, het kan ook door anderen gedaan worden . (Nee,  de honden zal ik altijd zelf blijven doen. Dit is geen outsource optie)
Het zal me vast een smak geld gaan kosten (en nee, zo'n super salaris heb ik nou ook weer niet...) maar dat zal dan maar uit de lengte of de breedte moeten komen... een show minder zal me weinig moeite kosten maar veel besparen. Dus maar eens beginnen met de tuin. Hoognodig en nu dan maar 1e prio. Het huishouden proppen we nog wel een tijdje in de 'verloren uurtjes'. Gisteren heb ik een oproep ('klus') op marktplaats gezet, en vandaag al diverse Limburgse tuinmannen die zich aanbieden. Komende week dus ff uitvogelen wat de heren voor uurloon wensen, afspraken maken, en dan heb ik hopelijk 1 zorg minder.
Nu maar hopen dat deze outsourcingsdeal goed verloopt en ook de gewenste 'win-win' situatie op gaat leveren.... dan kan ik me volledig focussen op Dwayne zijn vacht, Vincent bij houden, én mijn meiden er netjes bij laten lopen.
Ja, dat lijkt me een prima plan. (en dan kan ik nu weer verder om de andere kant van Dwayne borstelen...)