woensdag 4 juli 2012

Dieet

Zo is het een maand stil... zo heb je binnen 2 dagen weer een update. Jaja de gemiddelde Blog-lezer heeft het er maar druk mee.
De ' RFP' (Request For Proposal) is uitgeschreven voor de tuinmannen, en de diverse aanbiedingen (proposals) voor het tuin onderhoud komen binnendruppelen. Tuinmannen vragen 17,50 euro uurloon.. of 35,- euro! Jaja nu aan mij om deze 'tender' te doorlopen en tot de juiste aanbesteding van de klus te komen. Het eerste bezoek om de klus te inventariseren is geweest: fixed price na afdingen van 1430,- naar 1100,-- om de rimboe te kortwieken... en vandaag kwam het 2e bezoek wat tot een deal van '500 euro all in' kon worden afgesproken. (zelfde tuin, zelfde opdracht) enfin.. 3x raden wie het gaat doen.
Ondertussen spelen er serieuzere zaken: onze Babs is op dieet. "Jajaa... dat is ze al 10 jaar!!" zal iedereen zeggen. Klopt.. ons 'Spekkie' is altijd al op dieet. Maar.. sinds enige tijd plast ze binnen. Dit is geen incontinentie, maar ze loopt richting uitgang en plast dan binnen als de deur niet open is. Dus: is ze alleen in de huiskamer, dan plast ze voor de tuindeuren; ligt ze in de kennel, dan ligt er een plas in haar kennel. En ligt ze op haar bed te slapen terwijl ik elders in huis ben en zij graag op haar eigen bed in het hondenhuis gaat slapen.. dan ligt er een plas op de deurmat voor de buitendeur. Babs had ook een vreemd luchtje bij zich. Niet dat ze nou 'het huis uit stonk', maar gewoon... een raar luchtje. Babs zal in oktober 11 jaar worden en aangezien ze al enige jaren geen dierenarts van dichtbij meer heeft gezien, vond ik het wel slim om eens met haar naar Walter te gaan.
Walter en ik waren het al snel eens over het rare luchtje: dat blijkt uit haar lipplooien te komen. Oke.. Babs heeft dus een lipplooi exceem, wat eenvoudig te verhelpen is door haar 'baard' extra kort te houden een zalfje. (na 2 dagen is het nu al zo goed als weg)
Haar urine had ik opgevangen (dwz: ren om 6 uur 's morgens in je pyjama met een pollepel in de hand achter je hond aan in de tuin!) Dit leverde bij onderzoek geen schokkende waardes op. We besloten ook Babs' haar bloed te onderzoeken, dus zou Walter me later bellen over de uitslag.
Terwijl ik me focus op Babs haar conditie en dagelijks welzijn, en dus van mening ben dat Babs gezond is, toonde het bloedonderzoek aan dat Babs haar lever niet optimaal functioneert. Geen paniek, dit kan ook een tijdelijke reactie zijn op iets wat haar lichaam nu aan het 'oplossen' is.. maar wel zodanig dat we allert moeten zijn en over 3 weken nogmaals gaan testen. Als het dan niet beter is gaan we een echo van haar lever maken.
Voor mij wel genoeg alarm om serieus over voeding na te denken en Babs op een 'lever dieet' te zetten. Natuurlijk met Walter gesproken over de bekende dieet voeding, waarbij hij aangaf aan dat de diverse theorien nooit bewezen zijn, en zeker geen garantie geven op beter functioneren van de lever. Dus, wat dan... proberen kan geen kwaad, en minder eiwitten = minder amoniak aanmaak= is minder belasting voor de lever (even kort door de bocht beredeneerd) dus Babs gaat zowiezo op een dieet van minder eiwit.
Vers vlees dan? De vriezer ligt nog vol met 'energique' vlees wat Dwayne niet lekker vond... dus daar alvast mee starten. Inmiddels diverse tips en links gekregen van collega fokker Angelique, en aan het uitvogelen hoe een optimaal 'dieet' er uit zou moeten zien voor onze Babs.
Terwijl ik eten sta te mengen voor ons Spekkie (hutekäse, havermout, een eitje en een beetje vlees) staan 5 honden me vragend (lees: kwijlend) aan te kijken... en realiseer ik me dat ik -met al die info die binnenstroomt- al mijn 6 honden wel eens heel gelukkig zou kunnen maken met verse voeding.
Ik zie op tegen de risco's die het 'zelf voer samenstellen' met zich meebrengt... (krijgen ze wel alles binnen wat ze nodig hebben?) Maar denk ook dat mijn honden het erg kunnen waarderen als ze - behalve het verse kalfsbot wat ze wekelijks krijgen- dagelijks vis, vlees of gevogelte voorgeschoteld krijgen. Tja, prijs speelt (helaas) bij 6 honden ook een rol... ik moet de kosten voor 6x hondenvoeding wel op kunnen brengen. Misschien wat minder shows, daar zal ik niet treurig om zijn. Maar redt ik het daarmee?
Ik ben aan het zoeken, proberen en rekenen..... wordt vervolgt!