donderdag 19 juli 2012

Bourgondiers enzo

Ik voel me geroepen om een update te geven van de stand van zaken.. want de tuinman is vandaag geweest. :-) Ik voelde me er een beetje verlegen bij om de 2 heren zich in het zweet te zien werken terwijl ik binnen (met deuren dicht want anders bemoeien de 6 honden zich met de werkzaamheden) zat te werken achter mijn laptop. Uiteraard schonk ik koffie op de tijden dat de heren dat wenste en vervolgens weer snel verder gingen zwoegen. Het resultaat na 1 dag werk is 2 keurige liguster/ laurier hagen, 2 uit de kluiten gewassen berkenbomen minder (en 2 kub op maat gezaagd haardhout extra) en een gekortwiekte voortuin waardoor mijn huis vanaf de straatzijde weer zichtbaar is.
dit was de status om half 10 (ze begonnen om 8 uur)


dit was om half 12....
en tot slot de voortuin (en de berken)
Over 2 weken komen ze terug om de stronken van de berberus eruit te graven en de voortuin onkruid vrij te maken. (die is nu slechts kort gewiekt)
Poeh poeh.... da's wel een verschil en daar zou ik zelf minimaal 4 weekenden aan besteed hebben. Prima geregeld zo.

Dan een update van onze bourgondiers;
Babs en Dwayne hebben inmiddels diverse menu's voorbij zien komen en ik ben vol op aan het uitproberen en uitzoeken... Ben op zoek naar een grote diepvries op marktplaats, maar dat valt nog niet mee. Zal de tijd van het jaar wel zijn. Ook kringloop winkels hebben geen vriezers in de aanbieding, dus ik zoek verder.
De eerste vlees bestelling was divers en om eens te kijken wat je dan zoal krijgt (en of ze het lusten) Nou... mijn bourgondiers vinden de kip héérlijk, de eend was even wennen maar goed te pruimen. De vette vis (haring, zalm en sardientjes in de mix) was een feest, de rundvlees mix was lekker en de zalm was het toppunt. Dit alles was wel in 'gemalen' vorm, dus we gaan nu een stapje verder.
Ondertussen moeten er ook vitamientjes bij, en kan ik me niet herinneren dat ik ooit eerder met zo'n vrachtje de supermarkt uitgekomen ben...

Naast al die vlees-lekkernijen aten Babs en Dwayne deze week een mix van bloemkool, brocolie, worteltjes, witlof en courgette. (en Babs ook een aardappeltje) Zo stond ik afgelopen vrijdag ijverig groentes te hakken en snijden en te pureren en tot een mooie moes te mengen. Vervolgens dagporties te maken en hup de diepvries in om ze dagelijks een "groentje-prutje" bij het vlees te kunnen geven.

Babs geniet nog elke ochtend van haar 150 gram vlees met 200gram hütekase & havermout, terwijl Dwayne met enige tegenzin smorgens nog zijn brokken eet (die dan wel weer lekker zijn gemaakt met vers vlees of vis wat erdoorheen is geprakt).
De andere honden kijken elke avond jaloers naar al dat lekkers wat ik sta te mengen en te prakken op de aanrecht, en mogen wel meegenieten doordat ze het vleesvocht over hun brokken krijgen. Lekker lekker.
Ach, en als je dan naar huis rijdt na een werkdag en langs de weg bij een boer mega grote courgette voor 50ct ziet liggen... dan eten Babs en Dwayne dus zomaar een avond Kip met zalm en courgettes. Ze vonden het héérlijk!
In de volgende bestelling zullen ook wat grovere vlees soorten meegeleverd worden... eens kijken wat ze dan met bv een heel kip karkas gaan doen. Ik denk dat ze daar -net als met de kalfsbotten- wel raad mee weten.

En dan is het natuurlijk wel spannend om te weten of dit hele circus ook effect heeft... Nou, dat de eetlust van Dwayne van -10 naar normaal niveau is gestegen is voor mij al een geruststelling. Wat nog spannender zal zijn is de nieuwe test die Babs volgende week zal krijgen. Dat duurt nog een week en dan zal het afwachten zijn of haar dieet positief voor haar lever heeft gewerkt. (of dat er toch iets ernstigers aan de hand blijkt te zijn) Ik merk nu al dat ze nog maar sporadisch binnen plast; van 3x per dag is dat nu 1x in de 3 á 4 dagen! Het feest van het eten is een lust voor het oog en voor mij voldoende motivatie om door te gaan met deze voeding. Eet smakelijk!