zondag 8 april 2012

Flexibel

één van de Boedhistische wijsheden luidt: "waarom zou je je leven plannen; het loopt toch anders dan gepland". Jaja die Boedhisten zijn slimme mensen, maar dat wist ik al langer.
Als ik een vakantie plan, dan kan ik dat inmiddels standaard met een groot vraagteken doen. Want: niets is zeker, en met honden -die geleid worden door moeder natuur, en niet door agenda's- kan alles zomaar anders lopen. Dat was járen geleden al zo met Bonny, Lotte en Emily... en ook 5 jaar geleden wist Coco alle plannen last minute te wijzigen door pas met Pasen gedekt te willen worden in Engeland, terwijl alle berekeningen (lees: werk, oppas voor de thuisblijvers en de vakantie) op enkele dagen eerder waren ingesteld en geregeld. Alsof je, met een fulltime job en 7 honden thuis, op elk gewenst moment de deur zomaar achter je dicht zou kunnen trekken.. yeah, right!
Afgelopen jaar maakte Shanti het natuurlijk wel érg spannend om alles op tijd gegereld te krijgen ivm de spannende inseminatie.... ja Shanti staat met stip op nummer 1 als het gaat om 'chaos creeëren'...!
Maar, zo in 't voorjaar van 2012 doen we daar bijna niet voor onder.
Marjo wil graag pupjes van onze Kyona, en na wat gepuzzel en gepeins... was de dekreu gevonden. Ik beloofde natuurlijk te helpen, en "een man een man, een woord een woord".
Chanel wordt dit voorjaar ook gedekt, en haar 'date' woont voor de verandering eens in Nederland. (nee, niet binnen de 100km grens..) Met deze plannen en beloftes werd het lastig om mijn vakantie te plannen. Maar uiteindelijk heb ik het dan toch maar gewaagd op de eerste 2 weken van april.
Zo zou ik op tijd thuis zijn voor Kyona haar dekking, het schaapdrijven op 14/15 april, de dekking van Chanel eind april, shows in mei, bevalling Kyona begin Juni, bevalling Chanel eind Juni.  Da's mooi gepland... toch?
Pooh werd begin maart loops.. half maart kwam Shanti.. en toen kreeg ik 't bericht dat Kyona loops was. Als ze "volgens mama-en-de-rest zou ovuleren" zou ze exact gedekt moeten worden als ik op vakantie én in Limoges op de show zou zijn met Pooh... ahhhh neeeeeeeee!!! 
Maar dat was nog niet alles; Chanel werd een dag later ook loops en zou dus slechts een dag later gedekt moeten worden.... Heel fijn én bedankt meiden. Hier gáát mijn 2 weekse vakantie in Frankrijk! Ok....Inge gaat dus geen 2 weken Frankrijk: Dan ga ik dus 1 week op vakantie, en moet ik dus met pasen weer thuis zijn.
Kyona wordt netjes in Eersel dmv de progesteron testen gecontroleerd op haar ovulatie, en Chanel zit met mij in Frankrijk, in de camper... mét Vincent... die op dit moment mijn enige houvast is om -met zijn inmiddels bewezen 'rots vaste neus'- het juiste dekmoment van Chanel te bepalen. 
Pooh is ingeschreven in Limoges voor de CACIB show. (NB 2 jaar geleden was ik daar ook, en won Vincent het CACIB en Chanel CACIB & BOB. De mooie bokalen waren gemaakt van porselein uit Limoges... en werden door Pooh dezelfde dag vernietigd door ze omver te lopen; kapot gevallen op de stenen.) Pooh had dus de missie om een nieuwe porseleinen bokaal te winnen. Maar of dit mogelijk zou zijn... dat hing nu af van Chanel!
Inmiddels had ik wel het één en ander geregeld met hulp van een bevriende fokker om te helpen bij de dekking van Kyona. (waar zouden we zijn zonder hulp van andere OES fokkers!!??) Maar Chanel moest wel op de juiste tijd bij haar date zijn...
Mijn 2 weken vakantie werd dus zowiezo al ingekort tot 1 week (dáárom zitten er dus dus wielen onder de camper... zodat ik kan gaan en staan waar ik wil, en wanneer ik dat wil...) en ik kon slechts hopen dat ik met Pooh nog in Limoges kon meedoen aan de show!
Gelukkig: Chanel doet alles volgens het boekje... althans, als ik Vincent mag geloven hoeft ze pas zondag gedekt te worden. Kyona is nog aan het bloedprikken en blijkt de eerste dame in 3 generaties te zijn met een latere cyclus en hoeft dus pas later deze week gedekt te worden. Niks mis mee, en gelukkig doen we daarom juist die progesteron test!
Dus Pooh kon naar Limoges en ze won :-) helaas waren de mooie porseleine bokalen niet meer in het assortiment, en dus kreeg Pooh voor haar overwinning een metaal, gekleurd, afgrijselijk ding.


Enfin, ja Pooh won dus haar prijzen, maar gezien de concurentie daar is daar niet zoveel om trots op te zijn.
Vincent (en zelfs puppy Dwayne!) gaven aan dat het inmiddels wel tijd werd om Chanel te gaan dekken; dus na de show reden we plankgas naar Nederland. 'Slechts' 850km te gaan naar de reu... en nee, ik was dus 'not amused' toen de show organisatie me liet weten dat we pas om 17.30u van het showterrein af mochten.
Enfin, Chanel was vandaag volgens mij (en de mannen) wel 'op tijd' bij haar paashaas, en Kyona zal komende week zover wel zijn.... daar kunnen we nu rustig op wachten!
Lesson learned: wees flexibel en plan nooit een vakantie als je een teef wilt laten dekken...