donderdag 3 juni 2010

Fluffy Puppies

We zijn onlangs naar de Euro OES geweest. Elk jaar wordt dit groots evenement in een ander land georganiseerd, en dan treffen +/- 150 OES en baasjes elkaar voor de show en een hoop gezelligheid. Ik ga er graag naartoe om al mijn internationale vrienden weer te zien en bij te kletsen, en natuurlijk honden zien en te laten zien! Winnen zou leuk zijn, maar eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat Vincent door zijn jonge leeftijd en de -overwonnen- vachtmijt die een grote aanslag op zijn vacht heeft gemaakt, nu écht niet de 'toppers' van Europa aankan. 
Er waren ook 4 kinderen van Shanti en Vincent ingeschreven, en nog eens 2 kinderen van Vincent uit andere combinaties. Pooh mocht haar show debuut maken, ook met een kaalgevreten koppie door de -inmiddels overwonnen- vachtmijt. Voor haar is het meer een training, en over haar constructie  & gangwerk valt niet te twisten.
De hele show werd een klein 'drama'... ik kan prima tegen mijn verlies als er mooie honden staan. Maar...
Vincent kreeg een ZG. De eerste in zijn leven! Je kan je afvragen: ligt dit aan de hond, hadden ál andere keurmeesters die hem met kampioenschappen beoordeelden het zo mis, of heeft deze ene keurmeester gelijk?
De jonge honden werden door een andere keurmeester gekeurd;
Pooh werd amper bekeken, en de "fluffy puppies" mochten plaatsnemen achter de bordjes. Gelukkig weet ik dat de bouw niet meer veranderd, en dat mijn Poohtje die vacht over enkele maanden ook heeft... (we'll be back) ;-) 
De jeugdklasse (daar stonden dus 4 Youandi boppers in) werd een slagveld. Van de 17 honden, slechts 4 een uitmuntund. Bij de jeugd-teven regende het zelfs G resulaten. Ook voor 2 van mijn meiden. Ook hier, werden slechts de 'fluffy youngsters' eruitgepikt. Honden die nog aan het vachtwisselen waren, kregen een ZG met de opmerking 'coat needs to clear'.... zou deze keurmeester niet begrijpen dat dit een normaal stadium is voor een hond van 12 maanden? Moet dit echt een ZG waard zijn?
Wanneer een jonge dame niet netjes liep, werd het beoordeeld met een G "not steady on the move"...
Oke, het is allemaal de subjectieve mening van deze keurmeester.... Maar voor mij reden om weer een keurmeester op mijn 'zwarte lijst' te plaatsen. Ookal keurt ze nog ooit zo'n groot evenement... nee, mijn honden hoeft ze niet meer aan te raken.
Wat ik zo jammer vind, is dat er mensen 1600km hebben gereden, en vervolgens met een grote desillusie naar huis gaan. Winnen ze normaal de JCAC's en zelfs "Best Junior in Show" over grote concurentie.... nee, nu moeten ze met een G weer 1600 km naar huis rijden. Komen deze mensen nog ooit weer zover gereden om deel te nemen aan dit spectaculaire evenement?

Het mocht de pret niet drukken het weekend was super gezellig onderling. En Marlie won met Cheyenne (dochter van Vincent) de inermediate klasse en versloeg vervolgens bijna alle open- en kampioen klasse teven... met haar amper 18 maanden werd ze 4e beste teef van de hele show. Wow.... wat een prestatie!! Cheyenne laat hiermee ook zien dat je geen 'fluffy puppy' hoeft te zijn om een schitterende dame te worden. Stonden vorig jaar nog diverse mensen met een frons naar Cheyenne in de puppyklas te kijken... nu was iedereen sprakeloos toen ze deze mooie meid weer zagen!
Het gaat om bouw en gangwerk. Dat heb je of dat heb je niet... sommige pups (zoals de meeste Youandi kids) zijn nou eenmaal net lelijke eendjes...maar dat worden de mooiste zwanen!

Cheynenne, we zijn super trots op je! En ik weet zeker dat Corinna, Mumble, Pastou, Kerne, Kyona en Pooh volgend jaar ook iedereen gaan verbazen. Time is on our side ;-)