zaterdag 21 november 2009

de laatste loodjes

We zijn vol spanning aan het aftellen tot Pien haar pups op de wereld zal gaan zetten. Dit is de 18e keer dat er pups geboren gaan worden in huize Youandi, en ik blijf het elke keer weer leuk en spannend vinden. Voor Pien is het de eerste keer, en doordat Pien natuurlijk in het dagelijks leven niet bij mij in de roedel woont, zal het voor mij ook een beetje anders zijn dan dat het bv de laatste keer met Shanti was.
Voor mij is een bevalling iets bijzonders, spannend en 'heel intiems' wat ik samen met de teef intens beleef. Meestal bevallen de dames snachts, en is het dus alleen zij en ik in de werpkist. Samen zuchten, aanmoedigen, belonen, steunen, vertrouwen, helpen.
De rest van de wereld bestaat voor ons dan gewoon even niet.

Pien haar buik is tonnetje rond, en in omvang al 2cm meer dan dat Shanti op het laatst was. Overal voel ik pupjes bewegen en draaien... hoeveel zouden eruit komen?

Vandaag ben ik Pien in etappes aan het uitkammen (ze heeft zoveel vacht, en een beetje minder ondervacht is wel fijn de komende weken) en later vandaag nog even lekker in bad zodat ze straks schoon en fris haar in haar kraambed ligt.
Ze geniet enorm van alle aandacht en laat trots haar buik zien en voelen. Ze waggelt als een eend door de tuin, maar was vanmorgen niet te flauw om toch even de bal af te willen pakken van Muffin! Verder ligt ze het liefst aan mijn voeten (waar ik ook ben) en zoekt graag de lekkerste botjes uit om er vervolgens onder tafel luidruchtig op te gaan liggen kluiven.
Heel relaxed allemaal. Dus we wachten de komende dagen maar gewoon rustig af totdat Pien aangeeft dat de weeen beginnen...