zaterdag 11 juli 2009

Coco-Cadeautje

Ik schreef op hyves dat ik me zorgen om Coco maak, dus nu stromen uiteraard van alle kanten de vragen binnen: wat is er mis met Coco?
Om het mezelf maar makkelijk te maken, zet ik het antwoord hier op mijn Blog;
Coco, of beter bekend als Coco-Cadeautje, alias de Cocodoos is 'opeens' een oude hond... Wat is er mis met Coco? Ja, wist ik het maar wat er met haar aan de hand is...
Het begon tijdens mijn vakantie in april. Ze at slecht en J&L vonden haar zo oud geworden sinds de vorige logeerpartij (september '08)
Coco kwam weer thuis en kon de trap niet eens meer oplopen. (Coco is de enige met priveleges om naast -ahum OP- bed te slapen) Nu was dat euvel gauw vergeten, want daags daarna beviel Shanti, en heb ik 4 weken beneden geslapen. Coco sukkelde mee, at soms goed maar meestal slecht en erg traag. In de hectiek van alle pups, bezoek, werk en de dagelijkse dingen zijn er bij mij nog geen alarm bellen gaan rinkelen.

3 weken geleden merkte ik dat haar volledige bespiering weg is en het eten is een ramp. Ik zet nu egelmatig Muffin naast haar neer, zodat ze toch (uit pure nijd) haar bak maar -deels- leeg eet.
Wat is er mer Coco aan de hand? Vorige week al eeen afspaak bij Walter gemaakt, maar ivm vakantie konden we daar gisteren pas terecht.

Ik was al dagelijks met haar gaan wandelen zodat haar bespiering weer opgebouwd zou gaan worden. Dit leek wel aardig te gaan, maar zodra ik een iets te grote ronde liep was het foute boel. In plaats van op te bouwen, werd het eigenlijk met de dag slechter. De warmte hielp ook niet mee, dus na 11 uur 'savonds, of om 7 uur 'smorgen lopen Coco en ik een rondje.
Nog steeds geen succes; regelmatig struikelt ze en stort ze als 'Bambi' plat op de stoep neer, waarna ik haar naar huis moet dragen. Coco kan nog maar net de straat uitlopen, en weer terug. Als ik verder ga dan valt ze. Ze loopt uitsluitend in moeizame telgang; een drafje is onmogelijk.
Overigens is ze thuis wel allert, ligt ze altijd aan mijn voeten en is ze graag bij de pups.

Gisteren bij Walter geweest; We denken dat ze pijn heeft en daarom niet beweegt, slecht eet etc. De extra beweging helpt niet als ze niet eet en dus geen voedingstoffen binnen krijgt om bespiering op te bouwen... en zonder bespiering zullen de klachten toenemen. De negatieve spiraal speelt ons parten.

We weten (nav een rontgenfoto uit het verleden) dat ze behoorlijke spondylose heeft, dus waarschijnlijk is dit de boosdoener in haar rug wat zo’n pijn doet. Ze krijgt al enkele dagen carpodyl als pijnstiller, maar dat werkt daar in dit stadium niet afdoende tegen.
Als het de spondylose is, dan is het dus beter om maar 2 weken een flinke dosis cortaphen te geven (is met prednison) en kunnen we de pijn beter bestrijden, waardoor ze weer zal gaan eten, bewegen etc.. De spiraal moet weer positief worden..
Bloedondezoek wees uit dat haar nieren niet best werken, maar dat kan ook wel een moment opname zijn ivm het gevolg van het slechte eten/ drinken.
Nu dus gaan we eerst maar 2 weken starten de zware medicatie, en dan verder kijken...

Ondertussen lijkt ze erg veel op Emily... toen ze 14 was. Coco is pas 10 jaar. Ik kan mezelf er nu nog niet bij neerleggen dat ze zich al in een dergelijk stadium zou bevinden.... mijn Cadeautje...