dinsdag 13 november 2007

Roedel


Het is stil in huis.
Hoe kan een huiskamer 'leeg' zijn, terwijl er 7 honden (en ikke) verblijven?
Emme haar plaatsje is leeg, en onwennig kijken Muffin, Shanti en Raggles naar het "Emme-bed". Toen de verbouwing hier bijna klaar was (2005) heb ik voor "De Ouwe Doos" een speciaal bed gemaakt in de kleuren zoals ze bij de huiskamer passen. Het bed was echt van haar, en nog geen minuut nadat het klaar was nam ze het in gebruik. (zie foto) Ook hierin was ze duidelijk: dit is MIJN bed. En iedereen respecteerde dat.

Nu is het raar, de roedel is van slag. Ze kijken naar het lege bed en niemand ging erop liggen. Totdat Chanel (nu 5 maanden oud) gisteren vond dat het zonde was als niemand er ging liggen en de gewoonte doorbrak door zich er heerlijk op te nestelen. Al gauw dachten Raggles en Shanti dat ze dat niet over hun kant konden laten gaan, en nu is het "wie het eerst komt...heeft het Emme-bed!" :-)

Muffin is nog wat van slag; haar schijnzwangerschap speelt haar parten maar zal eerdaags wel over zijn. Ze gedraagt zich als een puber die haar nieuwe grenzen aftast. Opeens is zij de baas...en da's raar! Daar moet ze aan wennen; Dit resulteerde afgelopen week in een paar onverwachte confrontaties met Shanti.(die zich van geen schuld bewust is, maar daarom wel een mooi 'slachtoffer' is)

Omdat niemand zich met Muffin wenst te meten, is het al weer rustig. Ik heb het idee dat het nu geregeld is: Muffin mag de roedelleidster zijn.
Het neemt de leegte van Emme niet weg, maar het geeft rust in de roedel en bij mij. Ik hoop dat ze haar taak met net zoveel eerlijke autoriteit als haar Oma zal invullen; zonder agressie, maar door met slechts haar houding en 1 blik respect af te dwingen. Ach, ze heeft zo duidelijk die genen van haar Oma ge-erft dat ik daar ook wel vertrouwen in heb.